Combate stresul prin nutriţie

Combate stresul prin nutriţie

În zilele noastre, boala modernă este cunoscută sub numele de stres și lipsă de energie. De aici, este doar un pas către oboseală, epuizare, letargie, apatie, putere de concentrare scăzută și lipsa poftei de viață. Ce facem când ne simțim astfel? Apelăm la o delicioasă ciocolată să ne înecăm amarul. Sau o ceașca de cafea, asezonată cu o țigară bună. Toate aceste soluții nu fac decât să accentueze starea de stres și în curând, ne trezim că nu mai ne putem controla. Stresul este una din cele mai răspândite probleme de sănătate, asociat cu o multitudine de alte boli.

 

Care este legatura dintre stres și alimentație? 

 

Reacțiile chimice din organism se schimbă fundamental atunci când reacționezi cu încordare. Stresul pornește de la nivelul minții: semnalele rapide stimulează glandele să producă adrenalină, inima își accelerează bătăile, respirația se modifică, iar depozitele de glucoză se eliberează în sânge, mușchii se încordează și sângele se subțiază. Glucoza astfel eliberata provine din rezervele existente in muschi si ficat. Dar de unde provine această stare de alertă și energie, cauzată de stres? Răspunsul se găsește într-o deviere a energiei de la funcțiile de reparație și întreținere ale organismului, cum sunt digestia, curățarea, împrospătarea, etc.

Comba stresulFiecare moment petrecut într-o stare de stres iți accelerează îmbătrânirea organismului. Este stresant doar să te gandești, nu? De pe urma stresului, organismul iși pierde echilibrul şi diferite părţi încep să obosească şi incepe să nu mai poată face faţă stresului la fel ca la început. Scăderea nivelului de energie are ca rezultat pierderea capacităţii de concentrare, devi confuz, eşti obosit, somnolent mai ales dupa ce mănânci, faci acte iraţionale, te trezeşti greu, transpiri foarte mult, te doare capul, eşti furios, agresiv, ai stări de spirit oscilante, alergii, iţi cade părul, nu poţi slăbi, iţi este frig şi foame mereu, nu ai memorie bună, eşti hiperactiv, reţii apă, balonare, slăbiciuni…etc.

Citeste  Alăptatul la sân

Ţi se par cunoscute? Remediul pare a fi după cum spuneam ceva dulce sau alte stimulente, mult mai puternice şi care produc dependenţă şi sunt chiar ilegale. Există multe persoane în societatea noastră care sunt dependente de stimuli care le induce starea de stress, pentru cî altfel s-ar prăbuşi, şi adevărata lor sursa de epuizare ar ieşi astfel la iveală.

 

Dacă dorești să beneficiezi de maximum de energie

 

– consumă hidraţi de carbon cu eliberare lentă (fructoza, ovăzul, mărul, para, pâinea din cereale integrale, spaghete din cereale integrale, orez brun, cartofi dulci, soia, prăjituri cu ovăz, morcovi, suc de mere);

– asigurăți porții optime de nutrimente esențiale;

– evită stimulentele și depresivele;

Creşterea nivelului de energie te va ajuta să faci faţă eforturilor stresante de zi cu zi.

 

Cum îţi îmbunătăţeşti aşadar răspunsul la stres prin alimentaţie?

 

Printr-o dietă Anti-Stres! Adică, evitând consumul de pâine albă şi alimente dulci. Alege mai bine alimentele cu eliberare lentă de glucoză, cu un nivel echilibrat de energie consistentă. Oamenii de ştiinţă au stabilit cu exactitate ce efecte au diferitele surse de hidraţi de carbon asupra zahărului din sânge, a energiei, şi a stării sufleteşti.

Ţine minte: o dietă cu proteine, fibre şi hidraţi de carbon, contribuie la o bună funcţionare a metabolismului. Dacă te găseşti într-o stare de stres, este indicat să consumi nuci, orez brun, fructe şi peşte. Nucile, seminţele, fasolea şi lintea conţin atât proteine cât şi hidraţi de carbon, şi sunt alimentele ideale pentru a te lupta cu stresul.

 

Care sunt acele alimente care furnizează energie?

 

Alimentele care conţin vitamina B6 şi zinc, care ajută insulina să işi îndeplinească funcţia, B3 şi crom, B1, B2, B5, coenzima Q 10, vitamina C, fier, cupru şi magneziu care transformă glucoza în energie, vitamina B12, responsabilă cu producerea de adrenalină, colina, responsabilă pentru producerea hormonilor de stress, aminoacizii, ce stau la baza hormonilor de stres. Acești nutrienți îi găsești în vitamine. Ştii deja că acele mici delicii din momentele când te simţi stresat au un risc mare de diabet zaharat. Chiar dacă pe o perioadă scurtă de timp, te ajută să te învigorezi, pe termen lung ele au un efect negativ. Încearcă să laşi la o parte ciocolata, zahărul, sau cafeaua pentru o lună şi vei vedea ce se întâmplă. Cu cat eşti mai dependentă de aceste stimulente, cu atât este mai mare efectul de sevraj, care se manifestă prin dureri de cap, lipsă de concentrare, oboseala şi greaţă.

Citeste  Fericită în câțiva pași

După o lună, încearcă să bei o ceaşcă de cafea, îndulcit cu zahăr, sau o bucată de ciocolată. Vei simţi o stare de agitaţie, batai rapide de inimă şi insomnie, urmate de o stare de toropeală neobisnuită. Dacă ignori aceste semne, şi continui, vei re-dobândi dependenţă de aceste stimulante şi în cele din urmă vei fi epuizat. Aceasta este boala zilelor noastre. Ceea ce diferă, de la caz la caz, este perioada de timp care trece până la faza de epuizare.

Trebuie să ştii, recuperarea nu doar că este rapidă, însa este şi posibilă. Majoritatea oamenilor obţin mai multă energie şi abilitatea de a scăpa de stress în doar 30 de zile de la încetarea consumului de stimulente şi începerea tratamentului nutriţional.

Cafeaua, zahărul şi ciocolata sunt primele care trebuie înlăturate din dieta ta, deoarece toate conţin stimulente. Intră mai bine într-un magazin naturist, şi vei descoperi alternative ale acestor stimulente periculoase produse fără conţinut de zahăr sau cofeină. Ai grijă să citeşti cu atenţie etichetele. Aşadar, redu treptat zahărul din alimentaţia ta şi obişnuieşte-te să mănânci cât mai puţine dulciuri, cereale dulci de la micul dejun, sau suc de fructe nediluat, fructe uscate, banane (fructe ce conţin hidraţi de carbon cu eliberare rapidă şi care pot fi înlocuite cu ovăz), etc.

În prima săptămâna după ce ai pus la o parte stimulentele dulci, mănâncă un fruct, dimineaţa. Aici găsiți o listă cu alimentele care reduc stresul.

 

Dietă anti-stres

– micul dejun: un pahar de suc de fructe diluat, şi lapte de soia;
– gustare: fructe proaspete şi migdale sau seminţe;
– prânz: legume crude sau foarte puţin gătite, cu orez, fasole, linte, tofu, taieţei sau peşte;
– după-masă: din nou fructe;
– înainte de cină – 30 minute de exerciţiu fizic (plimbare, jogging, înot, ciclism, gimnastică, etc);
– seara (cu 2 ore înainte de ora culcării): legume fierte în aburi (morcovi, broccoli, conopidă, fasole, castane, migdale, muguri de bambus, ardei verzi, dovlecel, tofu) cu sos chinezesc (sos de soia, apă, suc de lămâie, ghimbir, coriandru şi usturoi) sau mediteranean (sos de roşii cu ardei, ciuperci şi plante aromatice). Serveşte cu orez brun sau paste din făină integrală. Poţi utiliza orice combinaţie din legume proaspete cu orez, fasole, linte, tofu şi paste;

Undeva, la mijloc, există un echilibru atunci când organismul tău este destins şi puternic, suplu, are o postură bună şi este suficient de rezistent. Corpul tău produce energie atunci când hidraţii de carbon din aceste alimente reacţionează cu oxigenul din aer, care este vital. Majoritatea dintre noi, însă, respirăm doar la o treime din capacitatea totală a plămânilor.

Trebuie să ştii că o respiraţie adâncă, alături de o dietă corespunzătoare, nu doar că limpezeşte organismul, însă iţi limpezeşte şi mintea. Aşadar, când faci exerciţii fizice, aminteşte-ţi si să respiri corespunzător. În timp ce alimentaţia potrivită influenţează organismul, gândirea iţi influenţează starea sufletească. Pentru un maxim de energie, consumă cât mai multă hrană naturală şi gândeşte pozitiv. Vei vedea că rezultatul va fi un nivel ridicat de energie, şi o rezistenţă mai bună la stres.

Alimentele potrivite contra stresului

 

Evenimentele stresante cauzeaza cresterea nivelului de cortizol. Cortizolul provoaca poftele alimentare, iar la femei acestea tind sa se concentreze pe carbohidrati, in special pe alimentele dulci, potrivit cercetatorilor de la Universitatea California. Cu cat mancam mai mult, cu atat ne degradam mai mult starea de spirit. Ce alimente sunt recomandate pentru reducerea stresului?

  • Sparanghelul. Sparanghelul este bogat in acid folic, care este esential pentru mentinerea calmului.
  • Avocado. Aceste fructe sunt un scut impotriva stresului. Avocado contine luteina, beta-caroten, vitamina E, acid folic. O singura portie (aproximativ un sfert de avocado) contine si o cantitate mare de vitamina B.
  • Fructele de padure. Afinele au unul dintre cele mai ridicate niveluri de antioxidanti. Toate fructele de padure, inclusiv capsunile, zmeura si murele, sunt bogate in vitamina C, care s-a dovedit a fi foarte eficienta in combaterea stresului.
  • Alunele de caju. Alunele de caju sunt o sursa excelenta de zinc. Nivelurile scazute de zinc au fost asociate atat cu anxietatea, cat si cu depresia.
  • Ceai de musetel. Un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea din Pennsylvania au testat suplimentele de musetel si a constatat o scadere semnificativa a simptomelor anxietatii.
  • Ciocolata. Ciocolata este asociata in mod cert cu starea noastra de spirit. Un studiu recent de la Universitatea din California a raportat ca atat femeile, cat si barbatii mananca mai multa ciocolata pe masura ce simptomele depresive se accentueaza.
  • Usturoiul. Ca multe plante, usturoiul este bogat in antioxidanti. Acestia neutralizeaza radicalii liberi. Deoarece stresul ne slabeste sistemul imunitar, avem nevoie de usturoi ca sa il intareasca.
  • Portocalele. Portocalele au un continut crescut de vitamina C.
  • Stridiile. Stridiile contin foarte mult zinc.
zenda.ro
| Termeni și condiții | Confidențialitate | RSS SuperMămici |
Sandale Ieftinecu 90% discount!
+