Îmbunătăţeşte-ţi memoria!

Îmbunătăţeşte-ţi memoria!

O memorie bună depinde de sănătatea şi vitalitatea creierului tău. Chiar dacă eşti un student înainte de examene, un profesionist ce are nevoie să fie în permanenţă ascuţit în gândire şi prompt în răspunsuri, o mămică cu 4 joburi, unul la serviciu, altul de soţie, încă unul de mămică şi nu în ultimul rând cel de femeie, ai nevoie de o memorie cât mai bună. Primul pas este să ai încredere în capacităţile memoriei tale, convinge-te că ai deja o memorie bună ce se va îmbunătăţi. Persoanele care sunt convinse că au probleme în a reţine anumite informaţii se demotivează foarte repede. Şterge aceste impresii, apreciază-ţi micile realizări şi fii motivat tot timpul! Apoi, ia în considerare sfaturile de mai jos.

 

Concentrează-te

 

De multe ori uităm anumite lucruri, nu pentru că memoria noastră nu poate face faţă ci pentru că avem nevoie de un mic efort în observare. De exemplu, uităm numele noilor cunoştinţe deoarece nu ne concentrăm să le reţinem printr-un efort conştient. Când ţi se prezintă o nouă persoană, petrece mental câteva secunde să asociezi numele cu persoana, cu siguranţă memoria se va descurca mult mai bine.

O buna concentrare te ajuta sa memorezi mai repede

O metodă de a îţi îmbunătăţi capacitatea de observaţie este aceea de a privi pentru câteva secunde o fotografie, ca apoi să încerci să redai cât mai multe detalii despre aceasta cu ochii închişi şi încercând să o vizualizezi mental. Fă acest exerciţiu din nou cu o altă fotografie şi tot aşa, în scurt timp vei reuşi să îţi aduci aminte de cât mai multe detalii doar privind o fotografie pentru o fracţiune de secundă.

Memoria pe termen scurt este destul de volatilă iar dacă eşti o persoană mai distrată poţi uita cu uşurinţă chiar şi un număr de telefon cunoscut, prin urmare acordă suficient timp formării memoriei, nu învăţa în timp ce îţi ocupi timpul şi cu alte activităţi.

Asociază!

 

Dacă este posibil asociază ceea ce trebuie să reţii. Ne este mult mai uşor să reţinem un cuvânt, o expresie sau o situaţie amuzantă decât nişte cifre seci. De exemplu grupa a doua principală din tabelul lui Mendeleev: Be, Mg, Ca, Sr, Ba, Ra se poate reţine foarte uşor prin expresia: BEhăie MăGarul CAre SaRe BARA, a treia grupă: BALul GAINilor IN THailanda (B, Al, Ga, In, Th), a şaptea grupă: Fotbal CLub BarCelona In ATac (F, Cl, Bc, I, At), a zecea grupă secundară: Nichelează, paladează, platinează şi dansează. (Ni, Pd, Pt, Ds).

Cu cât asocierea este mai şocantă sau mai amuzantă cu atât este mai uşor să fie reţinută. Dacă o puteţi vizualiza cu atât mai bine, va face asocierea să se întimpărească puternic în mintea dvs. fiind acompaniată şi de sentimente.

Grupează

 

Grupează informaţia, te va ajuta să o reţii. De exemplu lista de cumpărături cu produsele scrise într-o ordine amestecată din punct de vedere al raioanelor este mai greu de reţinut decât o listă grupată. Gruparea funcţionează şi în cazul cifrelor lungi (de ex. nr. de telefon grupate în numere de 3 sau 4 cifre).

Repetă

 

Repetă informaţia ce trebuie memorată o dată la câteva zile, învăţarea prin repetiţie se bazează pe capacitatea creierului de a ne aminti informaţia mai recentă şi cu frecvenţă mai mare din conştientul nostru. Repetă cu o frecvenţă din ce în ce mai mică până când îţi vei putea aduce aminte de informaţia învăţată în mod natural.

Foloseşte-te de card-uri

 

Profită din plin de acest material didactic. Cardurile pot fi scrise pe o parte cu întrebări sau noţiuni ce trebuiesc memorate, iar pe spate răspunsul.

Învaţă din timp şi în timp

 

Toceala în ajun ajută doar în cazul în care ai nevoie să reţii anumite informaţii pe termen scurt. Poate îţi vei aduce minte de ce ai învăţat mâine sau poimâine, însă pe termen mediu şi lung nu este o metodă bună, creierul are nevoie să primească informaţii într-un termen mai lung pentru a putea coda şi stoca în memoria de lungă durată.

Fii organizată

 

Fii organizata! Ajuta memoria

Ţine la îndemână lucrurile ce le foloseşti zilnic, cum ar fi cheile de casă, ochelarii, cardurile şi telefonul mobil. Foloseşte o agendă electronică pentru a putea să îţi organizezi timpul, informaţiile, numerele de telefon sau utilităţile ce trebuiesc plătite lunar. Această metodă nu îţi va îmbunătăţi memoria însă vei avea parte de multe beneficii, cum ar fi faptul că vei câştiga timp pe care îl pierdeai căutându-ţi cheile şi te vei putea concentra asupra unor lucruri mai puţin ieşite din rutina zilnică.

 

Respiră mai rar şi adânc

 

Când trebuie să înveţi sau să reţii ceva nou, încearcă să respiri adânc şi mai rar, astfel creierul tău va primi comanda de a activa undele Theta, poarta către învăţare şi memorie, starea în care creşte creativitatea, receptivitatea şi puterea de a învăţa, dar şi starea în care se reduce stresul şi se trezeşte intuiţia. Această stare apare de multe ori în timpul somnului, tocmai de aceea ni se întâmplă ca dacă toată ziua să ne stea pe limbă un cuvânt, un nume sau o idee, subit dimineaţa să ne aducem aminte de aceasta. Respiratul adânc şi mai rar te va face să te simţi mai calmă, creierul va fi inundat cu undele Theta şi ar trebui să fi mai receptivă în ceea ce priveşte acumularea şi memorarea noilor informaţii.

Jocuri logice pentru dezvoltarea memoriei: puzzle-ulPuneţi creierul la treabă

 

Fă cât mai multe exerciţii logice. Astfel vei impulsiona crearea noilor conexiuni nervoase ce pot ajuta la îmbunătăţirea memoriei. Prin dezvoltarea unor noi aptitudini mentale – în special cele complexe cum ar fi învăţarea unei limbi străine sau cum să cânţi la un instrument muzical – şi prin diverse jocuri de logică şi memorie (puzzle-uri, sudoku, rebus de exemplu) creierul tău va fi într-o stare de activitate continuă şi îşi va îmbunătăţi funcţiile fiziologice.

Redu stresul

 

Sfat: Redu stresul pentru imbunatatirea memoriei.Stresul cronic are un efect advers asupra creierului, după o perioadă de stres prelungit, creierul va fi afectat şi îşi va diminua puterea de concentrare şi memorie. Situaţiile stresante sunt recunoscute de către hipotalamus ce la rândul lui semnalează glandele pituitare, aceasta reglează cantitatea de hormoni ACTH (adrenocorticotropi) ce influenţează la rândul lor glandele ce secretă adrenalina dar şi cortizolul. Corticosteroizii pot afecta hipocampus-ul, cunoscut ca şi centrul memoriei. Hipocampus-ul are la rândul lui impact asupra fluxului de hormoni eliberaţi de hipotalamus, închizând astfel cercul, însă după o perioadă prelungită de stress cronic nu va mai fi la fel de eficient în reglarea corticosteroizilor degenerativi afectând astfel negativ memoria.  De altfel, neurogeneza (procesul de formare a noilor neuroni) ce are loc în hipocampus este inhibată de stres, blocând apariţia noilor celule nervoase în creier.

Binenţeles că stresul nu poate fi complet eliminat din viaţa noastră, dar cu siguranţă poate fi controlat. Chiar şi stresul temporar poate face dificilă concentrarea asupra unor concepte noi sau asupra lucrurilor ce trebuiesc observate cu atenţie. Încearcă să te relaxezi prin diferitele metode ce au efect asupra ta, iar în cazul stresului cronic nu ezita să consulţi un medic cât mai urgent posibil. Până şi copiii noştri sunt afectaţi de stress, această boală a secolului nostru.

Odihneşte-te, ai nevoie de somn şi relaxare

 

Odihneste-te! Vei avea o memorie bunaDurata orelor de somn influenţează abilitatea creierului de a îşi aminti informaţia învăţată recent. Somnul de minim 7 ore pe noapte poate îmbunătăţi capacitatea memoriei pe termen scurt conform unor studii realizate de Harvard Medical School. Memoria de scurtă durată (sau memoria de lucru) responsabilă cu capacitatea de a înţelege şi de a rezona, este influenţată direct şi puternic de lipsa somnului. Un studiu efectuat pe 18 femei şi 22 de bărbaţi  a relevat faptul că rezultatele în testele cognitive ale acestui grup au scăzut cu 38% faţă de rezultate iniţiale, după o perioadă de 4 zile în care aceştia au dormit doar 26 de minute pe noapte. (Turner, T.H.; Drummond, S.P.A.; Salamat, J.S.; Brown, G.G. (2007). “Effects of 42 hr sleep deprivation on component processes of verbal working memory”.). Găseşte în viaţa ta timp şi soluţii pentru somn.

Fă exerciţii fizice

 

Fa exercitii fizice! Ajuta circulatia sangelui si memoria!Exerciţiile aerobice zilnice îmbunătăţesc circulaţia sângelui incluzând-o pe cea din creier şi vor acţiona ca un baraj împotriva pierderii memoriei ce apare cu timpul odată cu îmbătrânirea. Activităţile fizice te fac mai alertă şi relaxată şi îţi vor îmbunătăţi capacitatea de a realiza “fotografii” mentale. Sesiunile de gimnastică aerobică, înotul, plimbatul cu bicicleta, jogging-ul îmbunătăţesc procesul de neurogeneză şi fluxul de nutrienţi din corp, circulaţia sângelui şi oxigenarea organismului reduc stresul, iar prezenţa oxigenului în creier are un impact direct asupra îmbunătăţirii memoriei (Chung, S. C., & Lim, D. W. (2008). Changes in memory performance, heart rate and blood oxygen saturation due to 30% oxygen administration. International Journal of Neuroscience)

Mănâncă bine şi sănătos

 

Mananca sanatos, fructe, legume si carne cu grasimi "bune"Deşi sunt o multitudine de suplimenţi alimentari existenţi pe piaţă ce îşi arogă calitatea de îmbunătăţi memoria, niciunul nu a reuşit să demonstreze clinic această calitate (cu câteva excepţii, ginkgo biloba şi fosfatidilserina ce au înregistrat nişte rezultate cât de cât promiţătoare).

O dietă sănătoasă însă contribuie la un creier sănătos, iar mâncărurile ce conţin antioxidanţi regăsiţi în broccoli, afine, spanac, zmeură de exemplu, precum şi acizii graşi Omega 3 ajută funcţionarea optimă a creierului. Flavonoizii, glucoza, grăsimile şi caloriile influenţează regiunile creierului responsabile cu memoria.

Ceapa, tomatele, citricele, cacaoa, soia, vinul roşu, strugurii, ceaiul verde, conţin flavonoizi, antioxidanţi naturali ce îmbunătăţesc funcţiile neuronale, ajută la regenerarea celulelor şi (în cazul flavanolului din cacao) cresc fluxul sangvin din cortex cu impact direct asupra neurogenezei din hipocampus.

Glucoza, o sursă majoră de energie, este utilizată de către sistemul nervos central şi transportată de sânge în creier pentru a lua parte la funcţiile cognitive ale acestuia. De altfel scăderea capacităţii de memorare ce apare odată cu vârsta are printre cauze şi capacitatea mai mică a organismului bătrân de a utiliza glucoza. Studii clinice (Puglielli, L., Tanzi, R. E. & Kovacs, D. M. (2003) – Boala Alzheimer: legătura cu colesterolul) relevă faptul că dietele bazate pe concentraţii ridicate de grăsimi şi cu multe calorii prezintă un risc ridicat de Alzheimer.

Hrăneşte-ţi creierul cu suplimenţi, vitamine şi minerale, ca şi Tiamina (cunoscută drept Vitamina B-1), Niacina (Vitamina B-3 sau PP) şi Vitamina B-6.

Dacă mănânci 5 sau 6 mese pe zi mai mici în loc de 3, se pare că îmbunătăţeşte funcţiile mentale (inclusiv memoria) prin estomparea variaţilor minim-maxim de zahăr în sânge, cu un impact pozitiv asupra creierului. Asigură-te că mâncarea este sănătoasă.

Înţelege în profunzime ceea ce trebuie memorat sau amintit. Astfel se va reduce cantitatea de material ce trebuie memorată cuvânt cu cuvânt. Crează o listă scurtă de cuvinte cheie importante şi defineşte-le.

Identifică ce trebuie memorat cuvânt cu cuvânt. O tehnică bună este să marchezi / evidenţiezi pe text când înveţi părţi, pasaje, reguli sau alte informaţii şi ulterior să recapitulezi la intervale aleatoare de timp.

Asociază aspectele ce trebuiesc memorate cu noţiuni sau situaţii deja întipărite în minte. Începe să înveţi întâi materia cea mai importantă.

Nu fragmenta sau intercala în timp materia Învaţă capitolele, ideile sau conceptele întregi şi dintr-o dată, întrucât la momentul cheie vei avea nevoie să îţi aduci aminte de informaţia întreagă.

Găseşte materiale interesante ce tratează acelaşi concept, îţi va fi mai uşor să îţi aduce aminte de informaţia ce ţi-a trezit interesul.

Foloseşte-ţi imaginaţia. Închide ochii şi încearcă să vizualizezi explicaţiile şi răspunsurile. Încearcă să le încadrezi mental în pagină. Aminteşte-ţi cuvintele cheie marcate pe text.

Fă-ţi propriile exemple şi probleme sau idei aplicate. Dă-ţi singur o testare la final: scrie pe o hârtie posibile întrebări din materialul ce trebuie să îl înveţi. Apoi răspunde în dreptul acestora şi fă o evaluare a testării. Ulterior, încearcă să îţi îmbunătăţeşti răspunsurile reluând textele şi notiţele.  Apoi explică unui prieten ceea ce ai învăţat fără să te ajuţi de cărţi sau notiţe.

Redu stresul, odihneşte-te suficient, mănâncă sănătos şi fă exerciţii fizice. O minte sănătoasă poate exista doar într-un corp sănătos.

 

elefant.ro
| Termeni și condiții | Confidențialitate | RSS SuperMămici |
Articole Fashion aproape noicu 90% discount!
+