Sporturi ideale pentru copii (dans, inot, judo, echitatie, scrima)

Sporturi ideale pentru copii (dans, inot, judo, echitatie, scrima)

Practicând sportul în mod regulat, copilul îşi îmbunătăţeşte condiţia fizică şi încrederea în sine prin acumularea de noi cunoştinţe și abilităţi fizice dar și înțelege de ce anume depinde succesul și înfrângerea. De altfel, rezultatele, fie ele pozitive sau negative îi învață să își controleze impulsurile, îi pregătește pentru socializare în viitor și îi ajută să își găsească încă de pe acum noi prieteni.

Prin urmare, importanța practicării unui sport nu se rezumă doar la sănătate și ocuparea timpului liber într-un mod distractiv ci are efecte benefice și asupra capacității cognitive, asupra conștiinței și dezvoltării morale, arătându-le  importanța regulilor și a fair-play ului atât atunci când câștigă dar și când pierd.

 

Dansul sportiv

 

Practicarea dansului de către copii poate avea un efect miraculos asupra încrederii în sine, a stării de spirit şi a autocontrolului. Cursurile de dans îi educă pe copii încă de mici în echilibrul propriului corp, în sincronizarea mişcărilor pe ritmul muzicii. Dansul înseamnă eleganţă în mişcare, ţinută, le dă celor mici voinţă, frumuseţe, independenţă şi o postură demnă de invidiat. Îi pregăteşte pentru a lua parte la viaţa socială şi a-şi face noi prieteni.

Dansul reprezintă o combinaţie perfectă între activitate fizică, interacţiune socială şi stimulare mentală. Ajută la descoperirea propriului stil, dă optimism şi gândire pozitivă. Când înveţi să dansezi, întreaga perspectivă mentală este îmbunătăţită în sensul creativ, motivaţional şi energetic. Dansul asigură descărcarea emoţională, exprimarea sentimentelor prin mişcările corpului cu pasiune şi talent. Dansul evidenţiază, îmbunătăţeşte şi întăreşte capacitatea de a folosi calităţile expresive şi în viaţa de zi cu zi.

Dansul este unul dintre cele mai complexe sporturi, lucrează toate grupele de muşchi, cu precădere cele ale picioarelor şi ale braţelor. Copiii îşi pot tonifica musculatura şi în acelaşi timp se pot relaxa mental contracarând efectele responsabilităţilor şcolare ce s-au înmulţit în zilele noastre.

Dansul este o forma de manifestare artistică ce apare deseori în viaţa noastră. Adesea poate îţi doreşti să dansezi pe muzică un cha-cha sau un tango, dar te loveşti de faptul că nu ştii regulile de bază. Vei fi mândru de copilul tău atunci când te va surprinde prin cunoaşterea unor ritmuri şi paşi neaccesibili tuturor.

Practicarea dansului ajută la:

  • creşterea rezistenţei fizice;
  • creşterea imunităţii, deci menţinerea sănătăţii;
  • coordonarea mişcărilor;
  • dezvoltarea echilibrului;
  • dezvoltarea mobilităţii articulaţiilor;
  • crearea unei stări de bună-dispoziţie;

Înotul

 

Sportul învăţat înainte de a se naşte

Pentru copiii care au între zero şi patru ani un sport cu predilecţie neinvaziv, fără efecte adverse asupra corpului este înotul. Este un sport care îi atrage, care se mulează perfect pe vârsta lor. Se dezvoltă tot ce înseamnă simţuri kinestetice, cele care ţin de mişcare, cum ar fi pipăitul, iar masajul pe care îl face apa asupra corpului îl ajută pe copil ca în viitor să se dezvolte frumos. Toate acestea fac parte din categoria deprinderilor motrice utilitar aplicative care îl vor ajuta enorm pe copilul dumneavoastră în viaţă. Înotul favorizează dezvoltarea armonioasă musculară şi îmbunătăţeşte capacitatea respiratorie. Înotul este o tehnică locomotorie care presupune corelarea mai multor elemente cum ar fi: plutirea, scufundarea, apneea şi deplasarea în apă realizată cu ajutorul membrelor.

Citeste  Un colaj floral

Înotul dezvoltă toate funcţiunile fundamentale ale organismului dar are o influenţă majoră asupra aparatului respirator. Din acest punct de vedere, înotul poate fi considerat ca unul dintre cele mai eficace exerciţii respiratorii. El poate fi recomandat, în scopul dezvoltării aparatului respirator, tuturor sportivilor, indiferent de specialitatea lor sportivă, deoarece dezvoltă în special muşchii respiratori şi musculatura spatelui, având influenţă asupra respiraţiei şi asupra corectitudinii ţinutei.

Solicitarea crescută a tuturor grupelor musculare prin efectuarea mişcărilor de înot, împreună cu intensificarea respiraţiei, precum şi presiunea exercitată de apă asupra corpului, duc la o dezvoltare substanţială a muşchilor respiratori, mărind capacitatea respiratorie şi ventilaţia pulmonară, realizându-se o apnee voluntară şi o dilataţie toracică. Practicând înotul se modifică şi forţa musculară. Mişcările fiind lipsite de încordări mari, contribuie la dezvoltarea fusiformă a musculaturii. Este unul dintre puţinele  sporturi la care toate grupele musculare se folosesc proporţional. Pe măsura îmbogăţirii experienţei motrice în apă se formează calităţi specifice precum: simţul apei, „o supleţe generală”, o mobilitate articulară bună şi o capacitate de relaxare musculară.

Metabolismul este solicitat printr-un consum caloric mare, iar procesele de producere metabolică a energiei devin mai economice prin antrenamente sistematice de înot. Pierderea de căldură determină la rândul ei o creştere substanţială a arderilor la nivelul ţesuturilor, intensificând metabolismul general, lucru ce se manifestă prin creşterea poftei de mâncare.

Prin înot sunt stimulate funcţiile glandelor endocrine, în special a glandei tiroide, prin accelerarea arderilor tisulare. Acest efect justifică înotul terapeutic prescris în obezitate, când metabolismul este încetinit.

Sistemul nervos este şi el influenţat la rândul său prin înot, prin înviorare sau prin calmare. Înotul recreativ mai are un rol de echilibrare a funcţiilor scoarţei cerebrale, contribuind astfel la reglarea proceselor nervoase la persoanele solicitate psihic. Din statisticile medicale de specialitate reiese că înotătorii prezintă procentajul cel mai coborât de dereglări neurovegetative. Apa, prin calităţile ei, exercită un puternic efect tonifiant asupra sistemului nervos, fenomen care stă la baza recomandării înotului în astenii nervoase, tulburări psihice şi neurovegetative. Buna dispoziţie pe care o creează deplasarea în mediul acvatic influenţează în mod favorabil psihicul.

Citeste  Stana Regala, Sinaia

Călirea organismului asigură adaptarea mai rapidă a copiilor la schimbările de temperatură ale mediului înconjurător, fără influenţe negative. De asemenea, călirea mai are influenţă asupra caracterului copiilor, creându-le stări psihice favorabile dezvoltării voinţei, disciplinei, învingerii greutăţilor etc.

 

Judo-ul: autocontrol, observaţie, minte şi corp în armonie

 

Supleţe în loc de forţă brută

“Judo-ul este un sport care te educă, care te dezvoltă şi fizic, şi psihic. Este un sport care îţi dă foarte multă încredere în tine. Dar trebuie încercat întâi, să vezi dacă îţi cade drag. Fiind mai puţin cunoscut, copiii nu au foarte multe exemple, nu au idoli în acest sport şi de aceea trebuie să meargă la sală, sa încerce, şi poate viaţa li se va schimba la fel ca şi a mea. Pe de altă parte, eu îndemn copiii către sport în general, fie el de performanţă sau nu. Cei mici trebuie să facă mişcare acum mai mult ca niciodată, pentru că, în ultima vreme, ne trăim vieţile foarte static. Părinţii trebuie să înţeleagă odată pentru totdeauna că sportul înseamna sănătate şi să-şi determine copiii să facă foarte multă mişcare.” Alina Dumitru – Campioană europeană şi olimpică.

Judo este unul dintre cele mai disciplinate sporturi din lume, unde respectul faţă de antrenor şi, cel mai important, pentru adversari, este o valoare fundamentală. De exemplu, plecăciunea de la începutul şi sfârşitul concursului, o modalitate japoneză de a arăta respectul faţă de celălalt, aşa cum este şi strangerea de mână din lumea occidentală.

Una dintre valorile care primează în antrenamentul de judo este autocontrolul şi autodisciplina. Practicanţii judo-ului învaţă cum sa cadă şi cum să-l trântească pe oponent într-un mod cât mai corect, de aceea este recunoscut ca fiind cel mai sigur şi netraumatizant sport din lume. Ultimul lucru pe care îl doreşte un judoku este să-şi rănească adversarul.

 

Scrima: rapiditate, acţiune şi concentrare, reflexe şi analiză

 

Citeste  Crează o farfurie insorită
Şahul în formă fizică

Un sport care dezvoltă disciplina, puterea de concentrare şi de focusare, gândurile împrăştiate încep să se alinieze, să se auto-prioritizeze, masa musculară se dezvoltă armonios, spre deosebire de alte sporturi, unde masa musculară tinde să crească disproporţionat, în functie de efortul depus pe o anumită zonă a corpului. Scrima, floreta şi spada dezvoltă o mare viteză de reacţie, de gândire, naşte un mic combatant căruia nu îi mai este frică de nimic, mai ales să riposteze, să învingă, sa se autodepăşească. Este un sport recomandat copiilor cu o doză foarte mare de energie.

Beneficiile Scrimei

  • canalizarea surplusului de energie către sport;
  • învăţarea şi însuşirea conceptului de fair-play;
  • dezvoltarea şi păstrarea condiţiei fizice într-un mod distractiv;
  • interacţiunea într-un mod pozitiv cu alţi copii şi adulţi;
  • experimentarea activiăţii de competiţie într-un mod echilibrat;
  • dezvoltarea capacităţii de observaţie şi a gândirii strategice;
  • dezvoltarea abilităţilor de “rezolvare a problemelor”;

Toate aceste abilităţi îţi vor susţine copilul în a excela atât în scrimă, cât şi în alte domenii în viaţă.

 

Echitaţia

 

Sportul nobil

Echitaţia este destul de puţin promovată în România, în ciuda faptului că este un sport nobil şi benefic pentru sănătate. Părinţii trebuie să ştie că acest sport are efecte benefice asupra copiilor având în vedere că pune la contribuţie întregul corp, dezvoltând tonusul muscular: spatele, coapsele, gambele şi abdomenul. De asemenea, călăria stimulează simţul echilibrului, dar şi funcţia respiratorie. Echitaţia solicită copiii şi din punct de vedere psihologic luând în calcul faptul că “obiectul” de lucru este un animal mare, cu personalitatea şi ideile sale proprii. Încrederea în sine, concentrarea, disciplina, perseverenţa, simţul observaţiei sunt calităţi pe care copiii vor avea ocazia să şi le dezvolte.

În acelaşi timp, călăria practicată în aer liber oferă un moment de relaxare şi deconectare de rutina cotidiană. În educația copiilor din orașe, contactul cu natura ocupă un loc secundar. Sedentarismul și relativa închistare într-o formă de viață limitată și protejată duc la carențe în dezvoltarea lor psiho-fiziologică. Contactul cultural, dar și faptic al copiilor cu calul – ca ființă reală, dar și ca element tradițional al culturii și civilizației umane – vine să reducă această carență. Pentru copil, a învăța să coopereze cu partenerul său, calul, este un proces educațional, un factor de dezvoltare personală.

top-shop.ro
| Termeni și condiții | Confidențialitate | RSS SuperMămici |
Sandale Ieftinecu 90% discount!
+