“Scolile distrug creativitatea” Picasso, Virgil Iantu, Zaica si Ken Robinson

“Scolile distrug creativitatea” Picasso, Virgil Iantu, Zaica si Ken Robinson

Ce legătură există între un pictor contemporan român, Pablo Picasso, un englez amuzant decorat cavaler şi Virgil Ianţu cu al lui show Copiii spun lucruri trăznite? Un articol despre creativitatea copiilor. Sau dacă stau şi mă gândesc mai bine, nici nu ştiu la ce m-am gândit în acest articol. La creativitatea copiilor, la sistemul de învăţământ şi al armelor lui de aplatizare şi uniformizare prin (!) uniformă şi concepte, la Zaica (pe care abia l-am cunoscut datorită blogosferei), la show-uri de televiziune, la scandaluri cu iz politic la ICR, la oameni de cultura pe care îi renegăm de-a lungul unor vremuri tulburi, la limitele noastre ca popor pentru că avem intelectuali mult prea profunzi pentru urechile noastre, la uşurinţa prin care un concept vestic prinde datorită unui ambalaj amuzant, explicit şi uşor de înţeles ? (neapărat trebuie să urmăriţi ambele videoclipuri) La faptul că nu am mai cumpărat o carte de nu ştiu când, cu excepţia celor pentru copii?

Mai bine să o luăm cu începutul.

Picasso spunea, toti copii se nasc artisti, problema este să rămână artişti odată ce au crescut. Despre creativitate în viziunea lui Dorel Zaica şi a lui Sir Ken Robinson.

 

Dorel Zaica

Despre Dorel Zaica: Experimentul Zaica si creativitatea copiilorEste profesor și director al Liceului Nicolae Tonitza. Scriitor. Este inițiatorul renumitei metode pedagogice Zaica. În cărțile și lucrările sale dezvoltă o amplă tematică ortodoxă. Pare destul de greu de reţinut?

Andrei Pleşu spunea în 2006 la expoziţia patronată de (vestitul deja în anul de graţie 2013) Institut Cultural Român: „Dorel Zaica este de multă vreme cea mai importantă figură a pedagogiei artistice din România. Nu deprinderea mecanică a unor dexterităţi este scopul pedagogiei lui Zaica, ci modelarea unui mod viu de a gândi şi de a reacţiona la provocările istoriei şi realului în genere. Spontanietatea, firescul, autenticitatea – iată reperele acestui tip de educaţie. Profesorul intră în joc alături de elevii săi, se lasă luat prin surprindere, se lasă provocat de ingenuitatea lor. Cu alte cuvinte, Dorel Zaica include experienţa didactică în propriul său program de creaţie în opera sa. El învaţă învăţându-i pe alţii, se împlineşte ca artist modelând împlinirea celorlalţi“.

Hai să îl definim altfel: Creatorii show-ului Copiii spun lucruri trăznite s-au “inspirat” din cartea lui: Experimentul Zaica. Binenţeles, după ce au scos toate răspunsurile copiilor ce îl aveau în prim plan pe Nicolae Ceauşescu.

Ce este bucuria?

Bucurie e cand un om sade la coada si ii spune un om, ca nu e nimic si el vede ca este ceva inauntru. (7 ani)

Ce este hotararea?

Hotararea e cand tovarasul Nicolae Ceausescu vrea sa mearga in alta tara si vorbeste la telefon cu tara aia si le spune ca vine. (7 ani)

Ce este economia?

Economie inseamna sa nu mai cheltuim din salariu, ca sa-l punem la C.E.C. Cheltuim numai din ciubucul, care ni-l da seful. (7 ani)

Ce este sufletul?

Suflet e cand iti pune mama prajituri pe farfurie si ii lasi prajituri si lu ala mic. (8 ani)

Sufletul are o forma de inima. (8 ani)

Ce este statul?

Statul e aia care vand gaini slabe, ca la tarani gasim gaini grase. (10 ani)

Statul e un om de la militie. (7 ani)

La tarani castravetii si rosiile sunt mai bune. La stat sunt mai rele, ca statu mai sta, mai se culca, mai vine cateodata, si dupa aia iar sta. (8 ani)

Statul e un om, care comanda ce sa dea la Alimentara. (7 ani)

 

Experiență didactică

  • 1965-1978 – Profesor de desen la școala generală nr. 84 din București.
  • 1978-2000 – Profesor de desen și pictură la Liceul de arte plastice ,,Nicolae Tonitza”.
  • 1973-2007 – Deschide o serie de expoziții conținând exerciții de dezvoltare a capacității creatoare la: Muzeul Național de Artă a României, Muzeul Colecțiilor, Sediul Ministerului Educației și învățământului, Casa Presei Străine, Sala Kalinderu, Casa Americii Latine, Televiziunea Română, Opera Română, Sediul U.N.E.S.C.O. din București, Muzeul Literaturii Române, Institutul Cultural Român din București, Muzeul Țăranului Român din București ș.a.
  • 1985 – Invitat să susțină prelegeri la Școala Japoneză din București pe probleme de creativitate aplicată. Pe baza numeroaselor materiale adunate a colaborat cu: Titus Mezaroș la realizarea filmului „Bucureștiul văzut de la un metru înălțime”, produs de Studioul „Alexandru Sahia”; cu Alexandru Stark la filmul pentru televiziune ,,De ce nu cade Soarele”; cu actorul și regizorul Florian Pittiș pentru o serie de spectacole la Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” din București și cu Vladimir Godeanu la realizarea unor programe culturale pe parcursul unui an, pe postul 3 al Radioului București.
  • 1990-1992 – Director al Liceului de arte plastice „Nicolae Tonitza” din București.
  • 1994 – Deschide o expoziție cu caracter experimental-didactic, de mare amploare (400 de lucrări etalate în nouă săli) însoțită de un workshop la Salt Lake City (S.U.A.).
  • 1999 — La sediul Ambasadei Braziliei din București deschide o expoziție cu experimente la catedră pe probleme de creativitate, însoțită de workshop. Pictează în Belgia și deschide o expoziție de pictură la Galeria de Artă a Centrului Cultural Istoric din Diest.
  • 2000 – Apare un amplu articol (56 de pagini) despre activitatea lui Dorel Zaica în publicația „Martor”, revistă anuală de antropologie, editată pentru străinătate de către Muzeul Țăranului Român.
  • 2002 – Decorat prin decret guvernamental al statului Republica Federativă Brazilia pentru activitatea artistică-didactică în cadrul programului „Uzina de vise” (Fundația Braziîia-România). Pictează în Austria și deschide o expoziție personală la Salzburg.
  • 2001 – Lansarea cărții „Experimentul Zaica”, volum editat cu sprijinul Ministerului Culturii și învățământului; autori: Irina Nicolau, Ciprian Voicilă și Daniela Alexandrescu, cu o prefață de Andrei Pleșu.
  • 2007 (Iunie) — Lăsarea cărții „Cronică involuntară (Mărturisiri la vârsta copilă)”.
  • 2007 – „Copilăria poeziei”.
  • 2009 – “Hai-hui prin grădina întrebărilor”
  • 2009 – “Dorel Zaica si ucenicii sai. Redevenirea omului” poate fi cumpărată la elefant.ro 
  • 2010 – artistul a fost inclus in ART PRICE, fiind cotat pe piaţa de artă.

 

Copilăria poeziei

Volumul Copilăria poeziei, autor Dorel Zaica (ediţa a IIa) este unul dintre puţinele prin care se încearcă aducerea în faţa cititorului a unor mostre inedite şi cu totul speciale de creativitate în artă plastică şi literatură infantilă. El este rodul unei activităţi neîntrerupte a autorului, începând cu anul 1973, când a început să adauge şi cuvântul rostit sau scris la ansamblul exerciţiilor de dezvoltare a capacităţii creatoare prin desen. Lucrarea este gândită ca o carte-obiect, cu 350 de gânduri fermecătoare ale elevilor lui Dorel Zaica şi este prefaţată de poeta Ana Blandiana. „Peisajul este o caligrafie a lui Dumnezeu” şi „Zadarnic este să ai aripi, iar cerul uşi închise” sunt doar două din fermecătoarele gânduri ale elevilor profesorului Dorel Zaica, extrase din volumul Copilăria poeziei. „Dorel Zaica este, de multă vreme, cea mai importantă şi mai originală figură a pedagogiei artistice din România. Specializat în educaţia copiilor de vârstă şcolară, […] caută să stimuleze creativitatea elevilor, apelând la instinctul lor ludic, la inocenta lor îndrăzneală, la prospeţimea experienţei lor de viaţă” – Andrei Pleşu (fragment din Prefaţa la volumul „Experimentul Zaica”, autori Irina Nicolau, Ciprian Voicilă şi Daniela Alexandrescu, Editura Meridiane, 2000).

Ediţia a II-a (revizuită şi adăugită) a volumului aduce la zestrea primei ediţii noi mostre de creativitate în literatura şi arta plastică infantilă, selectate de autor în anul care s-a scurs de la apariţia celei dintâi.

 

Hai-hui prin grădina întrebărilor

Ideea profesorului Zaica de a dezlănţui o abundentă, multicoloră, provocatoare campanie de întrebări asupra câtorva generaţii de copii din anii comunismului – a fost o idee direct subversivă. Copiii, la rândul lor, au intrat în joc cu toată strălucirea inocenţei lor. Când întrebările sunt bine puse, răspunsurile sunt pe măsură, libere de ştaif ideologic, platitudine confortabilă, conformism previzibil.

 

Sir Ken Robinson “Scolile distrug creativitatea”

 

Sir Ken Robinson susţine într-un mod profund şi distractiv crearea unui sistem educaţional ce alimentează (în loc să distrugă) şi dezvoltă creativitatea. Ken Robinson scrie strălucit despre diferitele moduri în care creativitatea este subevaluată și ignorat în cultura occidentală și mai ales în sistemele noastre de învățământ.

Sir Ken Robinson este un autor englez, orator, și consilier internațional în domeniul educaţiei şi artei. El a fost director The Arts in Schools Project (1985-1989), profesor de Educație Arte de la Universitatea din Warwick (1989-2001), și a fost înnobilat în 2003 pentru serviciile aduse educaţiei de către Regina Marii Britanii.

Surse: wikipedia, dorelzaica.ro

elefant.ro
| Termeni și condiții | Confidențialitate | RSS SuperMămici |
Articole Fashion aproape noicu 90% discount!
+