Aţi ajuns la faza în care doriţi să discutaţi cu copilul dvs despre mediul înconjurător, să faceţi primii paşi în dezvoltarea unei conştiinţe prietenoase cu mediul, ajutându-l să înţeleagă mai mult problemele cu care ne confruntăm cât şi impactul acestora asupra vieţii lui.

Să îi învăţăm despre natură nu este doar un lucru simpatic sau trendy, este un lucru responsabil şi vital în ceea ce priveşte viitorul copiilor noştri şi lumea în care vor trăi aceştia. Copiii au înăscută curiozitatea despre natură, însă în lumea de azi, societatea urbană nu ne mai permite să le-o înfăţişăm de câte ori am dori.

depurtat.ro

Schimbările de climă, poluarea, anumite accidente şi evenimente nefaste sunt de multe ori în prim planul buletinul de ştiri ce prezintă totul într-o manieră alarmantă şi apocaliptică. Problemele cu care se confruntă mediul şi societatea în care trăim sunt însă destul de complexe, prezentarea lor sumară, concluziile neavizate sau parţiale pot induce imediat stări de confuzie, nelinişte, frică, frustrare, furie şi anxietate prin urmare cunoaşterea problemelor trebuie să fie susţinută şi de înţelegerea corectă a cauzelor, efectelor dar şi modalităţilor de rezolvare a acestora.

Pe de altă parte, copiii pot însă să găsească rapid rezolvările simpliste și sunt în stare să focuseze o cantitate impresionantă de energie și entuziasm pentru a aplica soluțiile. Iar cum majoritatea problemelor de mediu sunt complexe dar au soluții simple (reciclează, nu polua, susține produsele prietenoase cu mediul, nu abuza de resurse apă, gaze, electricitate) implicarea copiilor în punerea în practică a acestora ar trebui să fie destul de simplă.

În funcție de anumiți factori cum ar fi vârsta copilului, temperamentul și gradul de dezvoltarea al acestuia, principiile, atitudinea și reacțiile părinților față de problemele de mediu, influența din partea colegilor și a grupului de prieteni din care fac parte, cunoștințele deja asimilate, părinții pot răspunde curiozității copiilor și crește entuziasmul față de natură, ajutându-i să înțeleagă problemele, să le aline grijile și să îi facă interesați să caute soluții.

 

Încurajații să își petreacă timpul în aer liber

 

Preșcolarii

Micuții au nevoie de oportunități spre a studia și explora natura și formele prin care se pot atașa de aceasta. Au nevoie de șansa să atingă, simtă, să vadă și să miroasă. Chiar dacă locuiți la oraș există multe modalități prin care puteți să ajutați copilul dvs. să experimenteze cu natura. Chiar și modificarea vremii și a anotimpurilor pot oferi oportunități pentru părinți pentru a le stârni micuților curiozitatea și dezvolta atitudinea față de mediul înconjurător: organizați picnic-uri în grădina botanică sau într-un parc mai măricel, cumpărați semințe și observați-le cum se dezvoltă și cresc, iar dacă aveți o curte sau o grădină în fața blocului, amenajați un mic spațiu de care să se îngrijească copilul.

Școlarii

La această vârstă curiozitatea și nevoia de a învăța prin explorare primează în fața teoriilor lungi și plictisitoare. Puteți încerca experimente de genul creșterii unor legume (alegeți-le cu grijă spre a avea siguranța succesului) și propuneți-le să includă în activitățile lor artistice (desen, pictură) frunze, flori uscate sau să facă mici obiecte artizanale din bețe uscate sau chiar din materiale ce pot fi reciclate.

Adolescenții

Încurajați adolescenții să își petreacă timpul în aer liber plimbându-se cu bicicleta, mergând la ski sau chiar la canoe, sugerați-le să se înscrie în anumite grupuri locale ce susțin protecția mediului pentru a le crește responsabilitatea și pentru a le dezvolta activități pozitive. Mai mult decât atât, își pot găsi noi prieteni în scopul lor comun.

 

Ajutați-i să găsească activități pozitive față de mediu

 

Îi puteți încuraja să ia atitudine și să aibă încredere că și cele mai mici acțiuni pot face diferența în favoarea mediului înconjurător. Copiii vor învăța de asemenea foarte multe dacă vor vedea că și dvs. luați parte la aceste activități.

Preșcolarii

Aceștia pot asimila multe concepte despre mediu și necesitatea protejării lui prin simpla observare a activităților la care noi luăm parte în activitatea noastră de zi cu zi, activități simple ce cu plăcere le-ar îmbrățișa și ei cum ar fi: sortarea hârtiei și a sticlei înainte de a fi depuse în containerele corespunzătoare, pregătirea terenului pentru însămânțare cu flori sau stropitul grădinii.

Școlarii

Încurajați întreaga familie să ia parte la discuțiile privind recunoașterea faptului că resursele naturale sunt limitate, că fără a face fiecare dintre noi ceva pentru reducerea consumului sau a deșeurilor ce nu sunt biodegradabile viitorul nu va fi prietenos cu noi:

– le puteți prezenta anumite cărți, reviste sau website-uri ce tratează problemele mediului;

– îl puteți lăsa pe el să aleagă cauza sau organizațiile pentru care puteți dona timp sau chiar bani;

– arătați-le acțiunile pozitive pe care chiar dvs. le faceți cum ar fi păstrarea mediului curat în cazul în care ieșiti la iarbă verde, folosirea pungilor “verzi” sau biodegradabile când mergeți la supermarket sau de ce nu, transportul în comun ca și modalitate de a reduce bioxidul de carbon și resursele consumate pentru transportul dvs. zilnic;

Adolescenții

Comportamentul prietenos cu mediul în cazul adolescenților survine ca urmare a atitudinii pozitive și informațiilor și conceptelor acumulate până la această vârstă precum, a convingerilor că acțiunile lor pot face diferența, a simțului de responsabilitate față de mediu precum și a înțelegerii exacte a urmărilor activităților efectuate.

Prin urmare  îi puteți încuraja sau ajuta să:

– participe la evenimente ce au drept scop sensibilizarea societății cu privire la protecția mediului;

– promoveze în cercul de prieteni companiile ce manifestă un interes sporit asupra economiei resurselor utilizate în activitatea lor;

– participe la luarea deciziilor gospodărești ce privesc achiziționarea produselor ce au impact asupra mediului (prin producerea, folosirea sau reciclarea lor) inclusiv referitoare la oportunitatea cumpărării unor produse ce nu sunt necesare;

– aibă încredere că un pas mic înainte este un pas înainte când vine vorba despre mediu;

– își exprime îngrijorările asupra mediului în care trăiește și să discutați despre impactul, cauza și modalitatea de rezolvare a acestora;

 

Ascultă temerile copilului tău cu privire la mediul înconjurător

 

Mulți copii sunt îngrijorați despre schimbările de mediu și despre poluare, și au nevoie de suport pentru a le înțelege, pentru a se adapta și de ce nu pentru a încerca să participe pozitiv la combaterea acestor maladii ale lumii în care trăim. Ascultați, și ascultați cu atenție întrebările, ideile și părerile lor cu privire la informațiile ce le primesc, mai ales dacă acestea sunt însoțite de stări de neliniște sau anxietate.

Copiii au nevoie să fie lăsați de adulți în lumea lor astfel încât să își poată exprima gândurile și sentimentele. Le este chiar de ajutor să le explicați că este normal să se simtă de multe ori supărați despre problemele cu care se confruntă mediul.

 

Preșcolarii

– ascultați-i cu atenție mai ales în cazul discuțiilor sau răspunsurilor spontane; Micuții nu își pot exprima direct la această vârstă sentimentele complexe însă părinții pot căuta indicii în comportamentul, joaca și desenul lor referitoare la acestea.

– observați schimbările de comportament ce pot sugera anumite gânduri ce îi neliniștesc (în timp ce se joacă, desenează sau visează);

– ascultați indiciile ce li ve pot da prin discuțiile la care nu luați parte, generate de imaginația lor (de exemplu când și dacă au obiceiul de a vorbi cu păpușile sau cu alte jucării);

Școlarii

– întrebați-i care sunt părerile și sentimentelor lor despre lume în general și despre natură în particular;

– spuneți-le ce anume ați observat în comportamentul lor cu privire la problemele de mediu (de ex: Observ că ai rămas pe gânduri după ce ai văzut la televizor știrile despre inundații, arătați-le că înțelegeți ceea ce ei simt;

– întrucât copii nu tot timpul pot să exprime ceea ce simt, prin activități artistice (de ex: teatru, pictură) pot exprima câteodată mai bine ceea ce ar dori să spună.

– lăsați-i să ducă discuția în punctele cheie despre care doresc să discute, nu schimbați dvs. tema conversației;

– arătați-le că sunteți interesați de punctul lor de vedere iar din timp în timp întrebați-i ce au înțeles și reținut din discuțiile anterioare, asigurați-vă că informațiile le-au asimilat corect;

Adolescenții

Adolescența este perioada în care tinerii își dezvoltă abilitățile de a utiliza gândirea rațională și abstractă, perioada în care pun la îndoială sau se interesează de fiecare subiect în detaliu. Tot în această perioadă încep să își dezvolte interesul față de evenimentele din lumea întreagă și pot deveni absorbiți de cauzele și efectele acestor evenimente asupra lor.

Adolescenții au nevoie de oportunități să își exprime sentimentele și ar trebui să fie încurajați să discute despre problemele de mediu. La această vârstă se pot simți fără putere în fața acestora de aceea au nevoie de suportul părinților:

– ajutați-i să gândească la scară mare când este vorba de mediu și totodată să vadă că nu totul se reduce la da și nu sau la alb și negru;

– căutați în comportamentul lor indicii despre ce anume sunt preocupați și discutați cu ei, au nevoie de părerea voastră;

– puneți-le întrebări suplimentare pentru a clarifica ceea ce gândesc, dezvoltați alături de ei ideile ce le au;

– nu contracarați părerile lor din prima, chiar dacă nu sunteți de acord cu ele;

– dacă vă încurajează să fiți mai activi în problematica mediului, ascultați-le punctul de vedere și ajutați-i să facă schimbări în bine;

Află ce știe copilul tău despre mediu

 

Trebuie să aflați ce cunoaște copilul vostru despre mediu pentru a fi siguri că nu are informații, fapte și idei greșite sau greșit interpretate și să le corectați prin discuții și informații ce pot fi asimilate de acesta prin răspunsuri care să aibă în vedere vârsta copilului precum și nivelul de înțelegere și dezvoltarea emoțională a acestuia.

Preșcolarii

Preșcolarii nu au nici capacitatea de a înțelege complexitatea ideii de încălzire globale și nu sunt nici suficient de maturi psihic sau emoțional pentru a putea negocia cu aceste informații. De altfel nu au nici capacitatea de a înțelege noțiunile de timp și distanță precum copiii mai mari, tot ceea ce văd sau aud că se întâmplă cred că se întâmplă în proximitatea lor, totul se învârte în jurul lor (de ex. dacă vede la TV o știre referitoare la un uragan, se va gândi imediat dacă acesta va veni și le va distruge și casa sau locurile lor preferate). Miciile detalii pot foarte ușor să se transforme în generalități de genul ” – Încălzirea globală va face să ardă toate pădurile?” prin urmare arsenalul dvs. ar trebui să conțină:

– răspunsuri simple și sincere referitoare la informații neclare sau greșite pe care le au. Aflați ce anume cunosc sau au auzit despre anumite probleme de mediu și de unde (de multe ori media exagerează în goana după senzațional). Dați-i timp să întrebe și să clarifice un subiect înainte de a trece la următorul;

– ajutați-i să deosebească realitatea de fantezie, prin răspunsuri clare și simple, de multe ori încercarea de a le explica prin concepte abstracte sau complexe în afara ariei lor de înțelegere și control îi face să fie mai confuzi și le induce stări de anxietate;

– asigurați-i că în proximitatea lor nu se întâmplă nicio catastrofă, au nevoie mai mare de sentimentul de siguranță decât de statistici și date brute;

– dați-le oportunități de a cunoaște direct natura;

– dacă sunt anumite subiecte asupra cărora sunt mai multe păreri acceptate, explicați-i că există și diferențe de opinii, nu toată lumea gândește la fel, iar soluțiile (ca și problemele) pot fi privite din mai multe perspective;

Adolescenții

Adolescenții au nevoie de informații. Trebuie să aibă o înțelegere foarte bună a conceptelor cheie ce privesc sustenabilitatea ecologică. În cazul în care la școală nu învață despre aceste subiecte, există o grămadă de cărți, filme sau website-uri ce îi pot ajută să își consolideze informațiile.

Câteodată, datele lor despre schimbările climaterice au nevoie să fie corectate. Căutați în bagajul lor de cunoștințe datele incorecte sau incomplete (dacă există) și discutați despre ele. Importantă este și sursa informațiilor, mai ales că punctele de vedere ale adolescenților de regulă sunt influențate nu doar de părinți ci și de anumite modele pe care le găsesc în viața lor. Atenție, grupul lui de prieteni are un rol important în modalitatea de a interpreta și de a reacționa la diferitele aspecte cu care se întâlnesc, adolescenții căută ca opiniile lor să fie validate de cineva: prieteni, cunoștințe sau în cazurile nefericite de către anumite persoane cu gândiri radicale.

Adolescenții devin confuzi în momentul în care persoane importante pentru ei au opinii diferite sau contrare, prin urmare este bine să:

– îi întrebați despre ce anume se discută la școală despre acest subiect (în acest fel nu doar monitorizați cum anume înțelege aceste aspecte, dar și cum școala vă educă copilul);

– păstrați căile de comunicare deschise chiar dacă adolescentul vă respinge opiniile – aceștia de regulă caută să asculte mai multe puncte de vedere;

 

Aveți grijă despre ce anume vorbiți

 

Adulții trebuie să fie responsabili când discută în prezența copiilor despre schimbările de mediu și despre alte  probleme îngrijorătoare pentru lumea în care trăim. În cazul în care anumite aspecte ale discuției nu pot fi intrepretate sau înțelese corect de către copii (datorită gradului lor de dezvoltare cognitivă, emoțională sau datorită vârstei) poate nu este bine să discutați aceste aspecte în fața lor.

Preșcolarii

Aveți grijă cum reacționați la știrile sau la discuțiile ce privesc mediul în fața copilului. Dacă reacțiile sunt prea puternice, acestea pot supăra sau îi pot crea confuzii copilului. Păstrați dialogul simplu și pozitiv, nu generalizați anumite stări de fapt (de ex: Sunt îngrijorat de faptul că uneori oamenii nu se îngrijesc de natură când merg la picnic și lasă gunoaie în urma lor… dar nu toți sunt așa)

Școlarii

Nu transmiteți copilului problemele adulților, este de preferat să le răspundeți la întrebările și temerile pe care le au decât să aduceți în discuție noi aspecte. În cazul în care aveți anumite păreri sau sentimente, se poate întâmpla ca dacă le exprimați într-o manieră puternică și gravă, copilul să se autocenzureze în exprimarea propriilor lui păreri și sentimente într-o manieră deschisă.

Prezentați-i copilului și alte ipostaze cu privire la modul în care oamenii tratează mediul înconjurător, întrucât chiar dacă majoritatea informațiilor sunt negative există și oameni care ajută și care de regulă nu apar în buletinele de știri.

Adolescenții

Arătați-le adolescenților motivele din spatele sentimentelor dvs. punând accent pe cauză (poluare, risipă), pe sentiment (frustrare, supărare, indignare) și apoi pe soluțiile ce dvs. și familia dvs. le poate aplica (activități de curățare a pădurilor, de plantare a pomilor, donații, cumpărarea produselor ce nu poluează sau aparțin unor companii prietenoase cu mediul, lobby în fața organelor decidente, sensibilizarea cunoscuților, etc.). Aceste măsuri trebuie să fie acompaniante și de modelarea respectului, a compasiunii și a înțelegerii persoanelor ce aleg să își aleagă un alt mod de a trăi, chiar dacă dvs. vedeți lucrurile diferit.

 

Cât de mult este expus copilul dvs. la media ce prezintă problematica mediului?

 

Expunerea copilului la informațiile din media contribuie în mod esențial la modul în care gândesc, acționează și simt despre realitatea în care trăim Părinții trebui să fie responsabili asupra lucrurilor pe care copiii le privesc și aud.

Preșcolarii

Preșcolarilor le este greu să înțeleagă despre evenimentele ce le sunt prezentate de media pentru adulți și interpretează că ce s-a întâmplat într-un anume loc li se poate întâmpla și lor chiar mâine. Chiar dacă au auzit de la alți copii despre anumite evenimente nu este recomandat ca televizorul să le răspundă la întrebările și temerile pe care le au.

Școlarii

Copiii la această vârstă trebuie ghidați și ajutați să își facă un punct de vedere asupra evenimentelor de mediu:

– este necesară prezența părinților în momentele în care se discută despre problematica mediului pentru ca micuții să interpreteze corect informațiile ce le primesc;

– încurajați copii să fie critici (analitici) referitor la ceea ce li se prezintă de către media pentru a își dezvolta capacitatea de a lua decizii raționale și corecte referitoare la opțiunile pe care le au;

– explicați-le că de regulă, în goana lor după senzațional, știrile prezintă situațiile într-o formă dramatică și se focusează asupra implicațiilor negative a ceea ce prezintă. Discutați cu copilul într-un mod în care aceștia să gândească activ despre valo

Adolescenții

Învățați adolescenții cum să analizeze în detaliu conținutul de informații pe care îl primesc, explicați-le că nu este posibil să înțeleagă conceptele majore ale schimbării climei doar prin informațiile ce le primesc pasiv uitându-se la televizor.

– încurajați-i să caute și să descopere opinii alternative;

– împărtășiți-i articole și știri ce prezintă și aspecte pozitive;

– explicați-le că dacă se axează pe conținutul negativ există riscul să aibă stări de anxietate, deznădejde sau furie;

 

Dați-le putere și speranță

 

Explicați-le că din ce în ce mai multe milioane de persoane de pe întreg mapamondul își unesc forțele și discută împreună spre a rezolva problemele și pentru a proteja planeta. Sunt foarte multe persoane care și-au dedicat viața spre a descoperi noi modalități de îmbunătățire a sănătății mediului.

Preșcolarii

Aceștia trebuiesc asigurați că este responsabilitatea și dorința dvs. să vă îngrijiți despre bunăstarea și siguranța lui – copilul nu trebuie să își facă griji în această privință și că familia și casa lor reprezintă cele mai sigure locuri în care poate fi.

Școlarii

Prezentați-le știri cu caracter pozitiv despre mediu și natură, ajutați-l să găsească exemple de situații în care problemele de mediu și-au găsit soluții sau au fost îmbunătățite cele existente, petreceți cât mai mult timp în natură, explorând și bucurându-vă de ceea ce ne oferă;

Adolescenții

Încurajați adolescentul să găsească modele de persoane ce au făcut schimbări benefice în ajutorul naturii prin mijloace pozitive.

Ajutați-l să caute exemple de:

– inițiative, legi ce au avut rezultate semnificative referitoare la modul în care tratăm mediul;

– invenții tehnologice ce au avut drept impact protejarea mediului sau reducerea consumului de resurse;

Toate acestea trebuiesc să fie acompaniate de sentimentul că sunt foarte multe motive pentru care ar trebui să aibă încredere în umanitate, în modul în care aceasta va gândi, răspunde și acționa pentru binele comun.

 

noriel.ro