Proteine vegetale sau proteine animale?

Proteine vegetale sau proteine animale?

Proteinele nu pot fi sinteti­zate de către organism şi, prin urmare, trebuie să fie obţinute prin alimentaţie. Proce­sul de digestie transformă pro­teinele în aminoacizi, care pot fi apoi folosiţi pentru a construi masa de celule. Proteinele sunt importante pentru că:

  • constituie toate ţesuturile, con­tribuind la creşterea, repararea sau formarea celor care sunt su­puse unei reînnoiri constante;
  • un muşchi conţine aproximativ 20% proteine!
  • după 30 de ani, pierdem 2,3 -3 kg de masă musculară/deceniu, fără exerciţii de forţă. Pierderea masei musculare înseamnă pierderea sănătăţii!

Informaţiile ştiinţifice, dar şi ex­perienţa personalului nutriţionist care ia parte la programele de urmărire a greutăţii arată că die­tele care contribuie cel mai bine la reducerea ţesutului adipos, protejând muşchii, sunt dietele cu mai multe proteine şi mai puţini carbohidraţi.

În afară de avantajele suplimen­tare, de a ajuta la ţinerea sub control a glicemiei într-un mod eficient şi de beneficiile impor­tante la nivel cardiovascular, di­eta hiperproteică contribuie la scăderea colesterolului total şi a trigliceridelor, conferă mai multă saţietate, com­bate rezistenţa la insulină (factor major care duce la acumularea de grăsime în organism) şi permite păstrarea tonusului şi a masei musculare, pre­venind aspectul flasc. Şi când includem în dietă în mod special anumite tipuri de proteine (cum sunt, de exemplu, cele din zer), obţinem avantaje clare în ceea ce priveşte întărirea sistemului imunitar.

În cazul sportivilor, aceasta este, într-adevăr, o bună strategie nutriţi­onală, deoarece masa musculară este compusă în principal din apă şi proteine, iar fiecare antrena­ment aduce prejudicii semnifica­tive masei musculare. Întrebarea care se ridică se referă la posibili­tatea apariţiei problemelor de ri­nichi în urma consumului ridicat de proteine. Dar întrebarea este tocmai: ce înseamnă consum ridi­cat? O altă întrebare importantă: la ce sursă de proteine se referă dietele hiperproteice? Proteine din carne grasă, din produse lac­tate grase, din cârnaţi sau burgeri? În niciun caz! Se referă la proteine obţinute din zer, din soia, din albuş de ou şi din legume us­cate, printre altele. Dacă mai ai vreo îndoială, hai să trecem la fapte.

Citeste  Măslinele
Proteinele au efect protector

Unul dintre cele mai recente studii ştiinţifice publicate a demonstrat că o dietă bogată în proteine (34% proteine), a crescut nivelul de co­lesterol HDL (colesterolul protec­tor) cu 20%, comparativ cu cel al grupului care a avut o dietă bogată în carbohidraţi, cum se recomandă în mod tradiţional. Acest studiu a arătat, de asemenea, şi scăderea al­tor valori: ale glicemiei (glucoza din sânge), insulinei şi inflamaţiilor.

Acţionează asupra zaharurilor din sânge

Dietele hiperproteice au demon­strat o îmbunătăţite a sensibilită­ţii celulelor la insulină, în cazul persoanelor supraponderale sau obeze, ceea ce înseamnă că nive­lul de zahăr din sângele acestor oameni poate fi ţinut mai bine sub control. Această dietă poate ajuta, de asemenea, la oprirea evoluţiei bolilor cardiovasculare şi diabetu­lui, în timp ce ajută la reducerea ţesutului adipos din organism.

Proteinele de origine animală

Sunt proteinele obţinute din carne, peşte, ouă, produse lactate. Din păcate au un nivel ridicat de colesterol, grăsimi saturate şi purine. Sunt foarte acide, însă ca şi avantaje, sunt proteine complete, care au toţi aminoacizii esen­ţiali, uşor absorbabile (conţin fier care se absoarbe uşor, bun pentru femeile care sunt predispuse la ane­mie), sunt bogate în vitamina B12. CLA, creatină şi proteine cu valoare biologică ridicată.

Proteinele de origine vegetală

Sunt proteinele obţinute din legume, cereale, fructe oleaginoase. Sunt bogate în carbo­hidraţi complecşi, care se ab­sorb lent, vitamine, minerale, fibre, fitonutrienţi, şi grăsimi nesaturate. Soia nu este bogată doar în pro­teine, ci şi în izoflavone, compuşi care sunt deosebit de importanţi pentru femeile aflate la menopauză, deoarece pot reduce simptomele asociate cu această perioadă inconfortabilă.

Citeste  Oul

Ca şi dezavantaje: sunt proteine incomplete, nu dispun de toţi aminoacizii esenţiali în cantităţi suficiente, şi se absorb mai puţin decât proteinele animale. Conţin gluten, lecitină (proteină care cau­zează intoleranţă şi agresiuni in­testinale), fier (care se absoarbe mai puţin decât din carne) şi sunt sărace în vitamina B12. Prin combinarea cerealelor cu legu­me sau a cerealelor cu fructe olea­ginoase se obţin proteine completă.

pagina următoare: proteine pentru sportivi, diete proteice, migdale

zenda.ro

Pages: 1 2

| Termeni și condiții | Confidențialitate | RSS SuperMămici |
Sandale Ieftinecu 90% discount!
+