Inteligenţa este abilitatea de a raţiona şi de a rezolva probleme, de a gândi abstract şi de a învăţa din experienţă. Deşi se pare că cel mai important factor care influenţează nivelul de inteligenţă este gena, există şi alţi factori care într-o anumită măsură pot creşte IQ-ul unui copil, cum ar fi nutriţia sau mediul în care trăieşte. Bebelușii învață cel mai bine dacă sunt lăsați și încurajați să exploreze și să își stabilească și urmeze singuri interesele și jocurile, joaca fiind “job-ul” copilului.

Creierul unui bebeluș este ca un burete ce primește constant informație, aceasta fiind necesară pentru a crea conexiunile logice ce îi dezvoltă inteligența. Deși sunt multe show-uri de televiziune, DVD-uri ce își arogă rezultatele creșterii inteligenței copilului, efectul acestora mai degrabă este unul contrar, întrucât privează copilul de a învăța din experiența interactivă cu părintele. Mai mult decât atât, consumul de televizor poate să îl suprastimuleze, efectul ulterior fiind diminuarea atenției și concentrării copilului.

depurtat.ro

 

Un start sănătos.

Ai grijă de sănătatea ta pe timpul sarcinii, şi gândeşte-te că alcoolul, tutunul sau chiar unele medicamente pot să dăuneze creierului copilului cât timp acesta se află în uter. Studiile au relevat faptul că există o legătură între fumatul pe timp de sarcină şi rezultatele copilului la şcoală.

 

Vorbiţi părinteasca!

Această “limbă” este caracterizată de cuvintele exprimate cu o voce plăcută, silabisită şi cu tonalităţi înalte. Bebelușilor tind să le placă vocile cu tonalități înalte și spuse cu o față expresivă. Deși aude vocea, nu poate încă să înțeleagă niciun cuvânt, însă vorbind cu el încă din prima zi de naștere îl va ajuta să realizeze că sunetele fac cuvinte iar fiecare cuvânt are un înțeles specific, rezultând din ce în ce mai multe conexiuni logice.

 

Prezentaţi-i jocuri ce implică folosirea mânuţelor.

Bebeluşii pot învăţa din aceste jocuri secvenţialitatea, necesitatea segmentării acţiunilor pentru a respecta instrucţiuni mai numeroase.

 

Fiţi atenţi la ce îl interesează.

Atunci când bebeluşul arată cu degetul un obiect, uitaţi-vă, spuneţi-i denumirea, explicaţi-i utilitatea. Această atenţie îi va confirma că ceea ce îl interesează pe el este important şi pentru dvs. şi că merite să observe din ce în ce mai multe lucruri. Copiii tind să facă ceea ce vă atrage atenţia, prin urmare vor fi şi mai motivaţi să descopere, să exploreze şi să vă semnaleze ceea ce au făcut. Se pun astfel bazele încrederii nu doar în propriile lui forţe dar şi în relaţia cu dvs.

 

Dezvoltaţi-i interesul pentru cărţi.

Alegeţi cărţi speciale pentru copii cu imagini colorate şi mari, citiţi-i pe mai multe tonuri în funcţie de roluri, folosiţi onomatopee când este cazul, simplificaţi sau dezvoltaţi pasajele din cărţile pentru cei mici, încurajaţi-l să vorbească despre cărţi încă din perioada în care este la grădiniţă. Limbajul receptiv (înţelesul cuvintelor) în prima perioadă a vieţii este mai important decât limbajul expresiv (vorbirea).

 

Folosiţi-vă de orice moment pentru a îl îmbrăţişa şi mângâia.

Mângâiaţi-i părul, pupaţi-i buricuţul şi obrăjiorii în orice moment. De exemplu când îi schimbaţi scutecul bebeluşului puteţi să petreceţi în plus câteva minute să îl mângâiaţi tandru şi să îl luaţi la o partidă de pupăceala. Vorbiţi-i îndeaproape în timp ce faceţi asta, de la aproximativ 30 de cm de ochii micuţului astfel încât atenţia acestuia la ceea ce îi vorbiţi să fie bine focusată.

 

Alegeţi jucării adecvate vârstei pentru dezvoltarea copilului.

Jucăriile pentru copii trebuie să fie interactive şi să îl îndemne să descopere cât mai multe lucruri. Jucăriile cu butoane de exemplu, îl ajută să observe cauzalitatea, relaţia cauză efect şi raţionamentul dacă-atunci. Va putea să facă conexiuni geometrice şi de volum cu ajutorul cuburilor, conexiuni care îl vor ajuta din ce în ce mai mult atât în joacă cât şi ulterior în exerciţiul gândirii.

 

Nu îl ignoraţi atunci când plânge.

Calmaţi-l, alinaţi-l, îmbrăţişaţi-l, spuneţi-i că îl iubiţi, întrucât în acest mod transmiteţi semnale pozitive şi de reafirmare a siguranţei sistemului limbic reponsabil de emoţiile copilului.

 

Sortaţi jucăriile după categorii.

Este o metodă interesantă prin care copilul învaţă despre categorisire, despre elemente comune şi elemente contrare. Explicaţi-i de exemplu că maşinuţele trebuiesc puse laolaltă, că jucăriile de nisip din parc trebuiesc curăţate şi păstrate în alte locuri decât jucăriile de pluş sau că jucăriile trebuiesc sortate după mărime sau după tipul de activitate la care folosesc, creioanele cu cariocile, cuburile cu puzzle-urile. Sortarea, separarea, categorisirea, împărţirea, diferenţierea şi alăturarea, toate fac parte din bagajul cognitiv necesar la grădiniţă.

 

Siguranţă

Asigură-te că mediul în care copilul creşte este unul sigur. Să descopere spaţiul din jurul lui, să meargă de-a buşilea, să îşi formeze propria hartă a camerei şi a casei îl ajută să îşi dezvolte orientarea precum şi conceptele peste, sub, aproape, departe ceea ce îi va prinde încredere în propriile lui capacităţi motorii.

 

Cântă-i 

Cântă-i anumite melodii pentru copii gen ” Dacă bine se trăieşte fă aşa” sau “Cântecul degeţelelor”, întrucât mişcările corpului pe ritmul muzicii ce le va observa la tine şi le va repeta şi el îl vor ajuta să integreze sunetele cu mişcările motorii. Aceste cântece îi vor dezvolta capacitatea de a înţelege ritmul, rimele, mecanismul mişcărilor şi repetiţia cuvintelor în viitor. Stiati ca în unele ţări, încă din prima zi de naştere, bebeluşii sunt purtaţi pe ritmurile muzicii clasice ale lui Mozart pentru a le asigura confortul începând de la cea mai fragedă vârstă?

 

Respectă-i ritmul

Unii copii sunt cutezători şi impulsivi, alţii sunt mai timizi. Nu presa şi nici nu-i domoli avântul, adaptează-te tu ritmului lui pentru ca micuţului să aibă mai mult curaj si confort în descoperirile lui. Ajută copilul hiper activ să îşi folosească energia în siguranţă până când va învăţa să se autocontroleze. Acceptarea tempo-ului şi ritmului în care doreşte să se exprime îi va asigura confortul de care are nevoie pentru a experimenta şi învăţa liber.

 

Răspunde-i clar, succint şi realist

O minte tânără, în formare are nevoie de răspunsuri concrete şi realiste pentru a putea să înveţe despre sensul lumii în care trăieşte. Fiţi constisenţi în răspunsuri, soarele de pe cer nu poate fi astăzi o stea, mâine o zână din povești şi poimâine mingea de fotbal a unei creaturi fantastice.

 

Foloseşte disciplina pozitivă

Explică-i care sunt urmările acţiunilor şi reacţiilor. Explică-i clar ce sunt consecinţele fără a îl înspăimânta. Dacă micuţul nu se comportă adecvat, apleacă-te la nivelul ochilor lui astfel încât să te poată privi în ochi, foloseşte un ton serios şi reiterează-i regulile. Ai grijă ca regulile să fie simple, consistente dar şi rezonabile pentru vârsta copilului. Să îi impui unui copil mic să nu atingă o vază, de exemplu, sau să nu pună mâna pe telefon nu este o regulă rezonabilă, prin natura lui încearcă să atingă şi să descopere ce i se pare interesant. Însă, să nu stropească, sa nu arunce cu nisip în parc sau să nu tragă de hăinuţe, sunt reguli ce pot fi respectate.

 

Exprimăţi bucuria, dragostea şi interesul pentru copil

Prin limbajul trupului tău, prin ochii mari şi sclipitori, limbajul adecvat, atenţia asupra a ceea ce face bebeluşul şi asupra fiecărei realizări pe care o are, prin zâmbete şi râs îi veţi confirma dragostea nemărginită pe care i-o purtaţi, fapt ce îl va stimula şi mai mult.

 

Masa? O plăcere

Spune cu voce tare numele mâncărurilor şi ingredientelor. Exprimă-ţi plăcerea pe măsură ce îi dai să mănânci şi învaţă să mănânce singur, indiferent de accidentele culinare din preajmă. Acest lucru îi va crea asocieri plăcute cu masa şi mâncarea. Dacă devi nervoasă, stresată, supărată copilul poate să dezvolte sentimente negative faţă de orele de masă.

noriel.ro