Alimentaţia femeii însărcinate

Alimentaţia femeii însărcinate

Cu gândul că barza te va vizita, ai aflat deja că sarcina este o etapă crucială nu doar în viața ta dar şi în a viitorului tău puiuţ și că trebuie să acorzi o deosebită atenţie alimentaţiei tale. Contrar credinţei populare, nu ai nevoie să mânânci dublu cât pentru două vieți, cercetările arătând că femeile au nevoie zilnic cu aproape 300 de calorii mai mult în timpul sarcinii. Necesarul tău poate varia în funcție de activitatea zilnică și de individualitatea organismului tău, dar pentru creșterea sănătoasă și dezvoltarea copilului este foarte important să ai parte de un mix echilibrat de nutrienţi în dietă care trebuie să includă proteine, carbohidraţi, vitamine şi minerale.

Mixul sănătos de alimente pentru gravide

Carbohidraţii: Carbohidraţii oferă organismului tau aprovizionarea esențială cu energie pentru a efectua activitățile de zi cu zi. Se găsesc din belșug în legumele bogate în amidon, cum ar fi cartofii, precum și în cereale cum ar fi orezul sau grâul, un aport adecvat de astfel de produse alimentare este esențial pentru a face față creșterii în greutate și modificărilor nivelurilor hormonale care au loc în timpul sarcinii.

Proteinele: Proteinele sunt pietrele de temelie ale corpului uman, sunt necesare pentru formarea diferitelor celule şi ţesuturi din organism. Prin urmare, trebuie să aveți un aport echilibrat de proteine pentru buna dezvoltare a copilului. Ouăle, carnea, nucile, leguminoasele și în special boabele de soia sunt surse bogate de proteine, care trebuie să fie o parte din dieta ta în mod regulat.

Calciul: Pentru dezvoltarea unor oase puternice și buna funcționare a celulelor nervoase ale copilului, este important să ai un aport suficient de calciu. În plus, calciul este necesar în timpul sarcinii pentru a preveni fragilitatea oaselor întrucât din ce în ce mai mult calciu este direcţionat către nevoile de creștere a fătului, în special în timpul al doilea trimestru. Pentru aceasta, nu uitați să consumaţi paharele zilnice de lapte. Ouăle, carnea, peștele de asemenea conţin calciu.

Vitaminele şi mineralele: Dieta dumneavoastră se numește echilibrată atunci când, în afară de elementele menționate mai sus, conține, de asemenea, vitaminele și mineralele necesare în ea. Deşi avem nevoie de cantităţi mici de vitamine și minerale sunt necesare în cantități mici, totuși, ele joacă un rol esențial în creșterea fătului. Consumul suficient de fructe şi legume poate oferi organismului tau aceste substanțe nutritive esențiale, cu toate acestea, medicii prescriu anumite suplimente alimentare după cum este necesar. Atenţie, vitamina A deşi este esenţială pentru organism şi pentru făt, dacă este administrată incorect şi se gaseşte în exces în organism, vitamina A creşte riscul apariţiei unor malformaţii congenitale grave la făt, care pot pune în pericol viaţa bebeluşului după naştere.

Citeste  Spray protectie solara copii La Roche Posay Anthelios XL SPF50+ 200ml

Cea mai importantă dintre toate vitaminele este complexul de vitamine B şi acidul folicDe fapt, vitamina B şi suplimentul de acid folic este prescris de către medici, nu doar în timpul sarcinii, ci şi înainte de sarcină, deoarece acesta previne deformarea neuronală, cum ar fi spina bifida , la copilul nenăscut. Vitamina C ajută la creșterea nivelul de imunitate a copilului tău iar vitamina D este importantă pentru dezvoltarea oaselor. Consumul de citrice îţi asigură necesarul de vitamina C în organism în timp ce produsele lactate, laptele, ouăle şi carnea furnizează necesarul de vitamina D.

Băuturile pe timpul sarcinii

Sucurile si supele hidratare pe timpul sarciniiÎmpreună cu diferitele componente solide din dieta ta menționate mai sus, următoarele băuturi sunt recomandate în timpul sarcinii:

Apă: Păstreaza-ți corpul hidratat cu cel puțin 8-10 pahare de apă pe zi, echivalentul a doi litri de apă. Consumul suficient de apă, nu numai că vă hidratează, dar, de asemenea, vă păstrează organismul curat. Asigurați-vă bine că apa este purificată întrucât orice impurități în apă pot duce la diferite boli.

Lapte: Nu uita sfatul anterior de a bea în timpul sarcinii două pahare de lapte pe zi. Fătului în creștere îi este necesar calciul pentru buna dezvoltare a oaselor, și consumul de lapte asigură cantitatea suficientă de vitamina D și calciu pentru corpul tău.

Sucuri și supe: O altă parte importantă din aportul tău zilnic de lichid ar trebui să fie sub formă de sucuri și diverse supe. Acesta este cel mai bun mod de a primi substanțele nutritive ale fructelor și legumelor, astfel că, în meniul de zi cu zi, ai grijă să fie introduse sucurile și supele.

De evitat. Dacă considerați băuturile energizante necesare pentru nivelul activităților dvs., nu vă lăsați amăgită de efectele acestora asupra refacerii electroliților pierduți din organism, întrucât majoritatea acestor băuturi pot conține conservanți și este bine să fie evitați în timpul sarcinii. Prin urmare, mai întâi consultați medicul dvs. Băuturile alcoolice, excesul de cofeină pot duce la tulburări neuronale asupra fătului sau chiar la avort. Prin urmare, ar trebui să fac tot ce depinde de tine să stai deoparte de alcool în oricare din forma sa în timp ce trebuie să limitezi consumul de cofeină la doar o ceașcă pe zi. De asemenea, evitați băuturile reci sau prea fierbinți.

Citeste  Anestezia epidurala: avantaje si dezavantaje

Tulburări și afecțiuni nutriționale pe timpul sarcinii

Sarcina constituie pentru organism o încordare nervoasă permanentă. În timpul cât durează gestaţia, perioada de lăuzie şi lactaţie, organismele prost pregătite vor suporta mai greu tulburările incipiente, decât organismele adecvat pregătite de sarcină, la care chiar suprasolicitările se soluţionează cu uşurinţă.

Din păcate, aceste tulburări, chiar când sunt mari, sunt eti­chetate ca normale de către bolnave sau cei din jur. Aceasta se întâmplă la o bună parte din femeile însărcinate, dar faptul că acestea au greţuri şi vărsături frecvente, obosesc uşor, au instabilitate psihică şi o seamă de alte simptome subiective, demonstrează că aceste tulburări sunt date de o instabilitate ner­voasă care poate avea la bază mai multe cauze : cele mai frec­vente sunt, oboseala exagerată şi o proastă nutriţie.

Proasta nutriţie poate fi dată de o afecţiune digestivă, care atrage după sine o incompletă digestie şi o insuficientă absorbţie sau poate fi datorită unui dezechilibru alimentar. Efectele sub­nutriţiei cantitative şi calitative fac să sufere şi sistemul nervos care, datorită cauzelor enumerate mai sus, este insuficient hrănit. Prin funcţionarea lui deficitară, se produc nereguli mai mici sau mai mari în toate funcţiile organismului.

Practic, s-a observat că femeile bine nutrite, cu o greutate normală şi în plină sănătate la începutul sarcinii au mai puţine tulburări în cursul gestaţiei.

Sunt alte femei care, având greutatea la limita normalului, sarcina rupe echilibrul slab pe care-l au şi atunci mama începe să piardă în greutate, semn care cere atenţia cuvenită şi rezol­vare medicală pentru/tonifierea organismului.

Există o a treia categorie de femei, a căror stare de nutriţie este deficitară chiar înainte de apariţia sarcinii. Acestea trebuie să intre de la începutul sarcinii în îngrijire medicală penitru re­echilibrarea funcţiilor organismului, printr-o justă igienă alimen­tară şi odihnă.

În cursul întregii perioade de gestaţie şi mai ales în cursul primelor 3 luni, instabilitatea psihică, emoţională dă mamei o stare de accentuată încordare nervoasă (inclusiv depresia post partum). Aceasta duce la dere­glări în funcţiile tubului digestiv, care, atrag după sine proasta nutriţie a întregului organism dar şi a fătului.

Citeste  Fibrele

Pentru a putea controla buna stare a nutriţiei, trebuie su­pravegheată săptămânal curba de greutate a mamei. Urmărirea curbei greutăţii este importantă în trimestrul I, pentru că este perioada formării fătului şi a placentei şi orice scădere în greutate este alarmantă; iar în ultimul trimestru, pentru că orice creştere bruscă a greutăţii anunţă o reţinere de apă a cărei cauză trebuie investigată şi tratată medical, pentru a evita la timp o eventuală stare preeclampsică. Şi foarte important, nu încercaţi să slăbiţi în timpul sarcinii.

Practic, pentru a remedia deficienţele de nutriţie, se reco­mandă femeii însărcinate să mănânce din 3 în 3 ore, ceea ce îi va înlătura tendinţa de oboseală. Esenţial în alimentaţia femeii însărcinate este să consume 250 g carne pe zi şi o dată pe săptămână organe; ouă 1—2 pe zi, lapte nu mai mult de 500 g pe zi, pentru că este constipant şi în cantitate mai mare micşorează pofta de mîncare; brânză proaspătă de vaci sau brânză telemea 60—100 g pe zi; crudităţi sub formă de salate şi fructe, aproxi­mativ 250 g de legume fierte, pâine integrală 3—4 felii pe zi, grăsimi sub formă de unt, untdelemn, margarină. Pentru obiş­nuita tendinţă -spre constipaţie în timpul sarcinii, se recomandă fructe uscate ca : prune, caise, piersici, mere.

În plus dieta nutritivă trebuie întotdeauna să fie însoțită de exerciții ușoare efectuate sub supraveghere adecvată și la recomandarea medicului dumneavoastră pentru a experimenta o sarcină sănătoasă.

 

Poftiți?

Poftele pentru anumite alimente sunt perfect normale în sarcină, satisfăceţi-le însă în anumite limite, fără să dezechilibraţi piramida alimentară, şi să nu excludeţi alimentele de bază.  Dacă observaţi o anumită apetenţă faţă de alte lucruri ce nu sunt alimente, cereţi sfatul medicului, este posibil să aveţi anumite carenţe. De notat că unele femei pot simți diferite aversiuni faţă de unele alimente sau băuturi, care înainte de sarcină erau considerate printre cele mai favorite.

În plus, alimentația echilibrată nu trebuie să se oprească aici. Important pentru viitorul bebeluș este și regimul alimentar pe perioada alăptării sugarului. Iar după alăptare să ai grijă de sănătatea ta dar și de starea de spirit (de ex. stresul) printr-o nutriție adecvată este cel mai bun sfat pe care vi-l putem da. Vă recomandăm și articolele din secțiunea de nutriție și puericultură și bebeluși.

top-shop.ro
| Termeni și condiții | Confidențialitate | RSS SuperMămici |
Sandale Ieftinecu 90% discount!
+